Sesli Arama (Voice Search) Nedir, Nasıl Kullanılır?

Sesli Arama (Voice Search) Nedir, Nasıl Kullanılır?

Sesli Arama (Voice Search) bir kullanıcının bir cihaz kullanarak, ses ile arama yapmasına izin veren teknolojidir.

Google her saniye’de 40.000’den fazla arama sorgusu yapar ve bu sayı her yıl düzenli olarak artmaktadır. Anlık cevaplara olan ihtiyacımız değişmese de değişen şey bu cevapları arama şeklimiz ve Google’ın bu cevapları nasıl sunduğudur.

Sesli Arama kullanımı günümüz trendlerinde giderek artmaktadır. Özellikle masaüstü bilgisayarlardan mobil cihazlara doğru geçiş arttıkça, en dikkat çeken değişiklik, insanların sesli arama cihazları kullanarak nasıl arama yaptığı olmuştur. Google'nin Home'u, Apple'nin Siri'si ve Amazon'un Echo'su gibi teknolojiler sayesinde hiç bir şeye dokunmadan sesli arama yapmak artık çok kolay.

Sesli Arama kullanımı arttıkça, müşterilerinize ulaşmak için web siteniz üzerinde yapılması gereken optimizasyonları sizlerle bu yazımızda paylaştık. 

Sesli arama 2020 yılının trend web teknolojilerinden birisidir. Diğer web trendleri detaylı incelemek için 2020 Yılının Web Geliştirme Trendleri isimli yazımızı inceleyebilirsiniz.
 

Sesli Arama neden önemlidir?

Benim müşterilerim Sesli Arama kullanmıyor diye düşünebilirsiniz. Fakat istatistikleri incelemekte fayda var. Sesli Arama kullanımının ne kadar hızlı arttığını görmek, web sitesini buna göre optimize etmek önemlidir. 

  • Web üzerindeki aramaların %50'si Sesli Arama olacaktır. 
  • Sosyal medya üzerinde yapılan ürün aramalarını yapanların %50 si Sesli Arama kullanıyor. 
  • Yetişkinlerin %40'ı aramalarında Sesli Arama kullanıyor.

Saniyede 40.000 aramanın yarısının sesli arama olacağı tahmin ediliyor. Bu potansiyeli mutlaka web sitelerimize taşımamız gerekmektedir.
 

Sesli Arama nasıl görünür ?

Google’ da bir arama yaptığınızda sonuç sayfasının üst kısmında açıklayıcı bir yada birden fazla kutucuğun olduğunu görebilirsiniz. Buna Featured Snippet adı veriliyor. Öne çıkan bu kutucuğun ne zaman, neden ve nerede kullanıldığı konusunda derinlemesine bakıldığında birbirinden farklı fikirlerle karşılaşılmaktadır.

Aşağıda öne çıkan bir snippet örneği:

Bir arama yaptığınızda Google, cevabı bir makaleden alır ve onu bir snippet’e yerleştirir. Öne çıkan snippet’ler temel olarak üç biçimde gelir. Paragraf (yukarıdaki görseldeki gibi), veri kümesi ve liste. Üçünden en sık paragraf ve liste türleri gösterimi yaygındır. Bunun nedeni bir veri kümesi için gerekli verinin oluşturulabilmesi teknik olarak daha zordur. 

Snippet’ler ile ilgili en ilginç durum, bunları elde etmek için ilk organik aramalarda ilk sırada olmanız gerekmemesidir. Sayfanızı optimize ederseniz, 1-10. konumda olsanız bile diğer web sitelerini geçebilir ve kendinizi en üst sıraya taşıyabilirsiniz. Bu alanı arama sonuçları sayfasında Position Zero olarak adlandırıyoruz.
 

Sesli Arama Nasıl Çalışır?

Sesli arama özelliği, sıfırlanmış konumda (Position Zero) bulunan ön snippet içerisinde bulunan sonucu okuyarak çalışır. Bu nedenle sesli asistaniniza (Apple Siri, Google Home, Amazon Echo vb.) bir soru sorduğunuzda, sorunuzu cevaplamak için öne çıkan snippet’teki bilgileri kullanacaktır.

Masaüstü kullanıcıları için sesli arama daha az yaygındır, ancak sıfır konum (Position Zero) hem B2B hem de B2C şirketlerine büyük faydaları bulunmaktadır. Sıfır konumda bulunabilmek size aşağıdaki faydaları sağlayacaktır.

  • Geliştirilmiş tıklanma oranı
  • Daha iyi marka görünürlüğü
  • Sitenize fazla trafik çekme 

Ancak bu özellik devamlı değişmektedir. Google kullanıcıya en iyi arama deneyimini sunmak için çalışırken, var olan özellikleri devamlı geliştirmektedir. 

Çevrimiçi arama yaptığınızda Google’ın bir yemek tarifi aradığınızda, film zamanları veya iş ilanları aradığınızda diğer arama sorguları için kutular oluşturduğunu fark etmiş olabilirsiniz. Bu aramalara zengin sonuçlar denir ve öne çıkan snippet’lerden farklıdır. Yazımızda belirttiğimiz gibi öne çıkan snippet’ler paragraf liste veya veri kümesi gibi bilgilerin küçük bir önizlemesini gösterir.

Zengin sonuçların (Rich Results) temel farkları;

  • Gelişmeler ve içerik türleri olmak üzere iki farklı türe ayrılmıştır. 
  • Öne çıkan bir snippet elde etmek istiyorsanız yapılandırılmış veriler önemlidir, ancak zengin bir sonuç elde etmek bu durum gereklidir. 
  • Google, zengin sonuçlar için test aracı sunar, fakat öne çıkan snippet fırsatlarını bulmak için Ahrefs gibi bir SEO aracı kullanmanız gerekir.
  • Zengin sonuçlar lokal ve B2C firmaları için çok daha önemli teknolojilerdir. 

Aşağıda zengin bir sonucun öne çıkan bir snippet’e kıyasla nasıl göründüğüne bir örnek verilmiştir.

Zengin Sonuç (Rich Result): 

 

Öne Çıkan Snippet (Featured Snipped):

Kullanılabilir zengin sonuç türlerini görmek için buraya, web sitenizdeki herhangi bir sayfanın zengin sonuç üretip üretmediğini test etmek için tıklayınız.
 

Sesli Arama İçin Web Sitemi Nasıl Optimize Edebilirim?

Google’da sıralamada en önemli unsur kullanıcıya odaklanmaktadır. Uygulayabileceğiniz bazı önemli adımlar aşağıdaki gibidir.

  • Fırsatları bekleyin: Hangi arama sorguları öne çıkan bir snippet oluşturur? İçeriğiniz bu arama sorgularında nasıl sıralanıyor?
  • Eylem planı geliştirin: Sayfanıza yapısal veriler eklemeli misiniz? İçeriğinizin basitleştirilmesi, yeniden biçimlendirilmesi veya optimize edilmesi gerekiyor mu?
  • Değişiklikleri uygulayın: Planınıza göre hareket etmeniz son derece önemlidir, ve denediğiniz şeyler işe yaramasa bile tekrar tekrar deneyin!
     

Sonuç Olarak;

Ziyaretçiler hızlı ve kolay işlem yapabildikleri web sitelerinde daha çok vakit geçirirler ve siteyi ziyaret etme sıklıkları artar. Bu yüzden içerik oluştururken arama motorunun istekleriyle birlikte, kullanıcı deneyimini de önemsemeniz siteniz için fayda sağlayacaktır.

Daha Fazla Kaynak

Yorum Yaz

Mail adresiniz gösterilmeyecektir. * işaretli alanların doldurulması zorunludur.