• Çözümlerimiz
    • Self Servis Teknolojiler
    • Mobil Teknolojiler
    • Web Teknolojileri
  • Başarı Hikayeleri
  • Değerlerimiz
  • Blog
  • İletişim
Yeni Blog: OpenAI Canvas Yeni Yapay Zeka Destekli Yazma ve Kodlama Asistanınız
logo logo
  • Çözümlerimiz
    • Self Servis Teknolojiler
    • Mobil Teknolojiler
    • Web Teknolojileri
  • Başarı Hikayeleri
  • Değerlerimiz
  • Blog
  • İletişim
  • İnsan Kaynakları Yönetimi
  • Argenova
  • Yazılım Geliştirme
  • Girişimcilik
  • Proje Yönetimi
  • Müşteri Hizmetleri
  • Teknoloji

Kohort Analizi Nedir? – Bilmeniz Gereken Her Şey

Kohort analizi, daha genel müşteri analitiği verilerine bakıldığında gizlenebilecek müşteri davranışı eğilimlerini belirlemek için yararlı bir tekniktir.

Bu yazımızda Kohort Analizi hakkında aşağıdaki konularda detaylı bilgiler paylaşacağız.

  • Kohort Analizi Nedir?
  • Kohort Nedir?
  • Kohort Türleri
  • Kohort Analizi Neden Faydalıdır?
  • Kohort Analizi Pazarlamacılara Nasıl Yardımcı Olur?
  • SaaS Kohort Analizi – Örneği

Kohort Analizi Nedir?

Kohort analizi, verileri belirli bir e-ticaret platformundan, web uygulamasından veya çevrimiçi oyundan alan ve tüm kullanıcılara tek bir birim olarak bakmak yerine, onları analiz için ilgili gruplara ayıran bir davranış analizi yöntemidir.

Müşteri grupları, kohortlar olarak adlandırılır. Bu ilgili gruplar veya kohortlar, genellikle belirli bir zaman aralığı içinde ortak özellikleri veya deneyimleri paylaşırlar.

Kohort analizi, belirli bir müşteri grubunun zaman içindeki davranışının analizidir.

En yaygın kohort türü, belirli bir zaman diliminde (ör. Ocak ayının ikinci haftası veya yılın dördüncü çeyreği) müşteri olan kişiler grubudur.

“Statik havuz analizi” olarak da bilinen kohort analizi, bu belirli, sabit müşteri gruplarının zaman içinde nasıl davrandığına ve müşteri yaşam döngüsü eğrisi boyunca nasıl hareket ettiklerine bakar.

Kohort analizi, zaman içindeki kullanıcı etkileşimini ölçmek için kullanılan bir araçtır. Kullanıcı etkileşiminin zaman içinde gerçekten daha iyi olup olmadığını bilmeye yardımcı olur.

Kohort Nedir?

Kohort analizinde, bir kohort, analiz edilen müşteri grubudur. Daha spesifik olarak, kohort, belirli bir zaman diliminde ortak bir şeyleri olan bir grup insandır.

Bu grubun parametreleri genellikle analizin cevaplamasını istediğiniz soruya ve önemli olduğu belirlenen ölçütlere göre belirlenir.

Genel anlamda bir kohort, “1978 doğumlu renk körü insanlar” kadar rastgele herhangi bir şey olabilir.

Bununla birlikte, işletmeniz için kohort analizi amaçları doğrultusunda, gruplar genellikle belirli bir ay boyunca uygulamanızı indirmek veya belirli bir hafta içinde ürününüzü sosyal medya aracılığıyla bulmak gibi seçilen bir zaman çerçevesinde belirli eylemleri gerçekleştiren kullanıcılardan oluşabilir.

Kohort Türleri

Gruplar aşağıdaki kategorilerde gruplanabilir:

Zamana Dayalı Gruplar

Zamana dayalı kohortlar, belirli bir zaman dilimi içinde bir ürün veya hizmete kaydolan müşterilerdir. Bu grupları analiz etmek, müşterilerin bir şirketin ürünlerini veya hizmetlerini kullanmaya başladıkları zamana bağlı olarak davranışlarını gösterir.

Segment Tabanlı Kohortlar

Segment tabanlı kohortlar, geçmişte belirli bir ürünü satın alan veya belirli bir hizmet için ödeme yapan müşterilerdir. Müşterileri, kaydoldukları ürün türüne veya hizmet düzeyine göre gruplar.

Boyuta Dayalı Gruplar

Boyut temelli gruplar, bir şirketin ürünlerini veya hizmetlerini satın alan çeşitli boyutlardaki müşterileri ifade eder. Müşteriler, küçük ve başlangıç ​​işletmeleri, orta ölçekli işletmeler ve kurumsal düzeydeki işletmeler olabilir.

Kohort Analizi Neden Faydalıdır?

Kohort analizi, sağladığı bilgilerin özgüllüğü nedeniyle değerlidir. Şirketlerin yalnızca ilgili verileri analiz ederek hedeflenen sorulara yanıt bulmasına olanak tanır.

İşte kohort analinizin bazı faydaları;

  • Kullanıcı davranışlarının işletmenizi nasıl etkilediğini bilebilirsiniz: Kohort analizi, kohortta yer alanların gerçekleştirdiği veya gerçekleştirmediği eylemlerin, satın alma ve elde tutma gibi işletme metriklerindeki değişikliklere nasıl dönüştüğünü görmenize olanak tanır.
  • Müşteri kaybının nedenlerini anlayabilirsiniz: Belirli bir promosyonla ilgili kayıt işlemlerinin daha fazla müşteri kaybını teşvik edip etmediği gibi, bir müşteri eyleminin veya özelliğinin diğerine yol açıp açmadığına ilişkin hipotezlerinizi değerlendirmek için verilerinizi sıralayabilirsiniz.
  • Müşteri yaşam boyu değerini hesaplayabilirsiniz: Müşterileri kayıt oldukları aya göre gruplamak gibi satın alma dönemine göre kohortları analiz etmek, müşterilerin zaman içinde şirket için ne kadar değerli olduğunu görmenizi sağlar.
  • Dönüşüm hızınızı optimize edebilirsiniz: Satış sürecinizle, belirli zamanlarda çeşitli şekillerde etkileşimde bulunan müşterileri karşılaştırmak, dijital pazarlama çalışmanız boyunca kullanıcı deneyiminin müşterileriniz için nasıl bir değere dönüştüğünü görmenizi sağlayabilir.
  • Daha etkili müşteri etkileşimi oluşturabilirsiniz: Çeşitli kohortların şirketinizle, SaaS web sitenizle ve ürünle nasıl etkileşim kurduğuna dair kalıpları gördükçe, tüm müşterileri çeşitli eylemleri daha verimli bir şekilde yapmaya teşvik edecek adımlar atabilirsiniz.

Kohort Analizi Nasıl Yapılır?

Kohort analizi yapmaya nasıl devam edeceğiniz, cevaplamaya çalıştığınız soruya bağlıdır.

Hangi veri yönetimi çözümünü kullanırsanız kullanın, aşağıdaki bilgileri seçmeniz gerekecektir:

  • Grubunuzun özellikleri (grubu tanımlayan şey)
  • Bir dahil etme ölçüsü (gruba dahil edilmeyi hızlandıran eylem)
  • Bir dönüş ölçütü (onlar hakkında bilmek istediğiniz şey)

Kohort Analizi Pazarlamacılara Nasıl Yardımcı Olur?

Kohort analizi, daha genel analitik verilerine bakıldığında gizlenebilecek müşteri davranışındaki eğilimleri belirlemek için kullanışlıdır.

Örneğin, genel analitik verileri, işletme için çok olumlu bir işaret olan, aylık satın alma sayısının arttığını gösterebilir. Bununla birlikte, kohort analizi, aslında, daha yüksek toplam yüzdenin birçok ilk kez alıcıdan kaynaklandığını, daha eski müşterilerin kohortlarının ise geçmişe göre çok daha az sıklıkta alışveriş yapmak için geri döndüğünü ortaya çıkarabilir. Böylece, belirli kohortların zaman içindeki davranışını takip ederek, iş performansının daha doğru bir görünümü mümkündür.

Benzer şekilde, şirket “kötü bir ay” yaşadığında, beklenmedik performans düşüşünün pazar genelindeki bir faktörden mi (örneğin, sessiz bir yaz ayı) mı yoksa tanımlanıp ayarlanabilen belirli bir sorundan mı kaynaklandığını anlamak çok önemlidir.

SaaS Kohort Analizi Örneği

Bir SaaS kohort analizi örneği için, bir mobil oyun geliştiricisi olduğunuzu ve iOS cihazlardaki kullanıcıların son çeyrekte Android cihazlardaki kullanıcılardan daha fazla veya daha az kârlı olup olmadığını belirlemek istediğinizi varsayalım.

Bu noktaya kadar uygulamayı her iki platformda da tanıtmak için eşit kaynaklar kullanıldığından, iOS cihazları ve Android cihazlardaki kullanıcılar arasındaki kullanıcı başına ortalama geliri karşılaştırarak her platformda kullanıcıların ne kadar değerli olduğunu ölçmeye karar verirsiniz.

Bu durumda, kohortların özellikleri, her kullanıcının sahip olduğu mobil işletim sistemi (iOS veya Android) tarafından tanımlanır. Her ikisi için dahil etme metriği, son çeyrekte aktif bir kullanıcı olacaktır. Ve her ikisi için de dönüş metriği kullanıcı başına ortalama gelir olacaktır.

Dahil etme metriğinin size iOS kohortunun 400.000, Android kohortunun 500.000 kullanıcısı olduğunu söylediğini varsayalım. Dahil etme ölçüsü, iOS kohortunun son çeyrekte 200.000 aktif kullanıcıya sahip olduğunu, Android kohortunun ise 250.000 olduğunu göstersin. Dönüş metriği, iOS kohortunun 3 ABD doları kullanıcı başına ortalama gelire sahipken, Android kohortunun 2 ABD doları kullanıcı başına ortalama gelire sahip olduğunu göstersin.

Bu analizden, iOS kullanıcılarının oyunu indirme olasılıklarının daha düşük olduğu, ancak kullanıcı bazında Android kullanıcılarına göre biraz daha karlı olduğu sonucuna varabilirsiniz ve bu nedenle, şirketin pazarlama bütçesinin büyük bir bölümünü, önümüzdeki çeyrek için uygulamanın iOS sürümünü tanıtmaya ayırmayı seçebilirsiniz.

Sonuç Olarak

Kohort analizi, müşterileri çekmek, dönüştürmek ve elde tutmak için en iyi neyin işe yaradığına dair her türlü yararlı bilgiyi sağlayabilir.

Girişimci Olmak


Argenova

Yenilikçi ve girişimci ruhumuz ile hareket ediyor, her işimizi değerlerimiz ışığında en doğru şekilde yapıyoruz.

Web Teknolojileri
  • Kurumsal Web Tasarım
  • E-Ticaret
  • Web Uygulamaları
  • Seo
  • Dijital Pazarlama
  • Sunucu ve Barındırma
  • Teknik Destek ve Bakım
Mobil Teknolojiler
  • IOS Uygulama Geliştirme
  • Android Uygulama Geliştirme
  • Bakım ve Teknik Destek
Self-Servis Teknolojiler
  • Ziyaretçi Yönetim Sistemi
  • Anket ve Eğitim Sistemleri
  • Toplantı Odası Bilgilendirme Ekranı
  • Multitouch Uygulamalar
  • Digital Signage
  • İnteraktif Stand Çözümleri
  • Özel Kiosk Çözümleri
  • Temizlik Kontrol Sistemi
Argenova
  • Hakkımızda
  • Blog
  • İletişim

Copyright © 2025. Argenova Teknoloji. All rights reserved.