Google Tag Manager Nedir, Nasıl Kullanılır?

Google Tag Manager Nedir, Nasıl Kullanılır?

Dijital pazarlama veriler üzerine kuruludur. Ne tür bir web siteniz olursa olsun, ister büyük bir e-ticaret sitesi, ister kişisel bir web sitesi, ister küçük bir işletme sitesi olsun, insanların sitenizle nasıl etkileşime girdiğini anlamak önemlidir.

Google Analytics, aradığınız birçok önemli bilgiyi sağlayabilir, ancak tek başına kullanıldığında sınırlamaları vardır. Google Tag Manager üzerinden web sitenizi etiketleyerek hem Google Analitcs üzerinden hem de farklı birçok yerden veri toplayabilirsiniz.

Etiketler bilgi toplamak için kullanılan, toplanan bu bilgileri diğer teknolojiler ile paylaşabilmenize imkan sağlayan öğelerdir. 

Etiketleri form gönderimlerini izleme, anket yürütme, ısı haritaları oluşturma, yeniden pazarlama veya kullanıcıların sitenize nasıl geldiğini izleme dahil her türlü amaç için kullanabilirsiniz. Ayrıca, dosya indirmeleri, belirli bağlantılara tıklamalar veya alışveriş sepetinden kaldırılan öğeler gibi belirli etkinlikleri izlemek için de kullanılırlar.

Web siteleri içerilerinde birçok etiket barındırır, bu etiketleri oluşturmak için web sitesinin kaynak kodları ile uğraşmak gerçekten zor olabilir. 
 

Google Tag Manager, etiketlerle çalışma işlemini basitleştiren, dijital pazarlama verilerini toplamanızı  yardımcı olan, kullanıcı dostu, web tabanlı bir arayüze sahip bir araçtır.
 

Google Tag Manager ile sitenize gelen trafiklerin dönüşümlerini izleyebilir, izleme aracı ile yeniden hedefleme veya tam odak noktası çalışma planlamaları elde edebilirsiniz.

GTM, açıkça bir Google ürünü olsa da, yalnızca AdWords veya Analytics gibi diğer Google hizmetleri için etiketlerle çalışmakla sınırlı değildir. Twitter, Bing Ads, Crazy Egg ve Hotjar dahil olmak üzere birçok farklı uygulama etiketini yönetmek için kullanabilirsiniz. GTM'de şablonu olmayan başka bir etiket varsa, kendi özel kodunuzu ekleyebilirsiniz.

Google Tag Manager Ne İşe Yarar?

Google Analytics ve Google Ads ile entegre bir şekilde çalışan GTM, sadece web sitesi ziyaretçilerinin istatistiklerini takip etmekle sınırlı kalmaz. Aynı zamanda geliştirilen tanıtım ve reklam faaliyetlerinin dönüşümlerini yorumlamaya da katkıda bulunur.

Google Tag Manager Kontrolü Nasıl Olur?

Tüm etiketler elde edilmiş veriler ile birbirine bağımsız olarak yüklenmektedir. Sayfalar üzerinde değişken ifadelerin toplanması ile elde edilen veriler, etiket olarak sunulmaktadır. Değişkenlerin toplanma sürecinde sonsuz döngüde etiketler elde edebilirsiniz. Etiketlerin kullanımı erişimleri ve giriş sıklıkları kontrol edilerek en doğru etiket seçimini gerçekleştirebilirsiniz.

Google Tag Manager Nasıl Kullanılır?

GTM, her site sahibi, SEO uzmanları, Dijital Pazarlama Uzmanları ücretsiz olarak kullanabilir. Yapısal olarak karmaşık görünse dahi kullanımı son derece basittir. Kullanım için yetki tanımlanması yapılabilmektedir. İstenen düzeyde yetkisel kısıtlama sağlanabilir görünmesini istemediğiniz alanları, yetkisel ayarlardan kaldırabilirsiniz. Analytics kullanımını daha basit hale getirebilir, dönüşümleri izleyerek veriler elde edebilirsiniz.

Google Tag Manager ile Google Analytics Arasındaki Fark Nedir?

Google Analytics web sitenizin trafiği ile ilgili raporların ve istatisliklerin olduğu bir hizmettir. Web sitenizi kaç kişinin gördüğünden hangi web tarayıcısı kullandığına ya da hangi sayfaların popüler olduğuna kadar site ile ilgili bilgilere yer vermektedir. Bu sebeple sayfalara etiket konur ve web sitenizi ziyaret edenlerin tarayıcılarında çalışmasını sağlayan yani Google Analytics sunucularında sayfanın ziyaret edildiğini gösteren bir javascript kodudur.

Bir web siteniz var ve sitenizi kullanan kaç kişinin olduğunu bu kişilerin hangi özellikleri daha sık kullandığını bilmek isteyebilirsiniz bu istekler için etiketlere ihtiyaç duyulur.

Google Tag Manager ise etiketlerin ne zaman tetiklenmesi gerektiğine ilişkin kuralların tanımlanmasına izin veren bir hizmettir. Bu sayede karmaşık etiketlerinizi kolaylıkla yönetebilirsiniz. Ayrıca etiketlerinizi de test etmenize yardımcı olur.

Google Tag Manager Nasıl Kurulur?

Google Analytics hesabınız ile Google Tag Manager’a kaydolabilirsiniz. Karşınıza çıkan ekranda Account Name yazan alana kullanıcı adınızı giriniz ve çeltiği işaretleyiniz. Sonrasında Continue butonuna tıklayınız.

İşlemin ardından Container name yazan bölüme site adresinizi başında www olmadan giriniz. Alt bölümde web sekmesine tıklayıp Create butonunu aktif olduğunu görünce create butonuna tıklayınız.

İşlemleri tamamladıktan sonra gizlilik politikası ve kullanım sözleşmesi ekranı açılaraktır. Karşınıza çıkan ekrandan dili english seçip (Türkçe dil desteği bulunmamaktadır) yes butonuna tıklayarak devam edebilirsiniz. En son ekranda sitenize eklemeniz gereken kodları görebilirsiniz.

İşlemleriniz tamamladıktan sonra kullanıma hazır olan ekran açılarak Google Tag Manager’ ı kullanabilirsiniz. Bu aşamada yeni etiketlerin yüklenmesi de gerekmektedir.

Etiket yüklemeden önce hangi hesaplar üzerinden yükleyeceğinizi seçmeniz gerekmektedir.Özel bir kodlama kullanılmayacak ise Google Analytics seçilmesi yeterli olacaktır. Özel kodlama kullanılacak ise HTML seçmeniz gerekmektedir. Sonrasında işleme devam etmek için New Tag butonuna tıklayınız.

Google Analytics seçtikten sonra size, evrensel veya klasik olarak seçimler sunulmaktadır. Evrensel olarak belirtileni seçmeniz gerekmektedir.

Google Analytics hesabına bağlanarak, yönetici butonundaki izleme kimliği ID’nize ulaşmanız gerektedir. UA- kimlik yani izleme kimliği numarası alınarak tekrar Google Tag Manager ekranına geçebilir, izleme kimliği numarası eklendikten sonra izleme türünden sayfa görüntüleme seçilmelidir. Cuntune butonuna tıklanılır.

Contine tıkladıktan sonra karşınıza çıkan ekrandan All Page yani tüm sayfalar seçilerek Crea Tag etiketleri oluştura tıklanır. Son olarakta izleme kodu kullandığınız tema veya özel yazılım sistemde alt alana yerleştirmenizdir. Böylelikle Google Tag Manager’ı kullanabilirsiniz. 

Kodu ekledikten sonra publish now alanı kırmızı ise yan alanda bulunan Publish butonunu tıklayarak işlemi tamamlayabilirsiniz.

Google Tag Manager için 6 Önemli Bileşen Nelerdir?

1- Kapsayıcı ( Container)

Container snippet’i Google Tag Manager' da kritik bir rolü bulunmaktadır. Container snippet’lerinin sayfa veya uygulama etkiletlerini otomatik olarak güncellemenize izin verir. En son izleme etiketlerini bir sayfaya kopyalayıp yapıştırmak yerine Google Tag Manager ile etiketi değiştirebilirsiniz. Container snippet’i sayfanızda otomatik güncellenir. Container ile Tags (etiketler) ve Triggers (tetikleyiciler) sahip olabilirsiniz.

2- Etiketler ( Tags)

Etiketler Google Tag Manager’da önemli bir rol oynar. Çoğu durumda bir dizi etiketidir. Etiketler izlenmek istediğiniz olayları açıklar ve Google Analytics ile web sitenizin analiz araçlarına gönderir.

3- Tetikleyiciler (Triggers)

Google Tag Manager’ın temel özelliği olarak görünmektedir. Tetikleyiciler ile GTM etiketlerin ne zaman farklı uygulamalara veri toplayıp göndermesi gerektiğini bildirir. Aşağıda belirtilen şekilde 3 bölümde oluşturabilirsiniz.

  • Değişkenler (Varibles)
  • Operatörler (Operators)
  • Değerler (Values)

Tek bir etiket için birden fazla tetikleyici kullanabilir, kaç tane tetikleyici kullanılmış olursa olsun doğru çalıştıklarından emin olmanız gereklidir.

4- Değişkenler ( Variables)

Değişkenler değerler için yer tutucu görevi görür ve oluşturulmuş değişkenlerdir. Ayrıca kullanıcı tanımlı değişkenlerdir.

Oluşturulmuş değişkenler belirli bir sayfa yolunu takip etmek gibi önceden yapılandırılmıştır. GTM değişkenleridir. Kullanıcı tanımlı değişkenler, özel GTM değişkenleri içerir. Çoğu durumda bu değişkenler satın alımları, forma tamamlamaları ve daha fazlasını tanımlar.

Etiketler, kullanıcı siteyle etkileşime girdiği anda datalayer iletebilecek bilgileri toplamak için değişkenleri kullanır. Bunu yaygın bir örneği bir kişi alışveriş sepetine belirli bir miktarda ürün eklediğinde bir etiketin tetiklenecek şekilde ayarlanmasıdır.

5- Değerler ( Values)

Değerler tetikleyicilerinizi ve veri toplamanızı daha da özelleştirmenize yardımcı olur. Değişkeninizi kontrol etmek için metin aracılığıyla bir değer belirtebilirsiniz. Uygulamalar ve satın alma işlemleri gibi dönüşümleri izlemek ve ayırt etmek için bu tür tetikleyicileri kullanır.

6- Operatörler (Operators)

GTM’ nin bir diğer önemli bileşeni operatörler bir değişken ile değer arasındaki ilişkiyi tanımlamaktadır. Bu ilişki tetikleyicinin ne zaman tetiklendiğini belirler.

Sonuç olarak;

Bilmelisiniz ki GTM bir öğrenme sürecidir. Bu yazımızda Google Tag Manager’in nasıl çalıştığını anlamanıza yardımcı olmak, ücretsiz aracı daha iyi anlayarak sizler de kendi web sitelerinizde yönetebilir hale getirmenizi tüm yönleriyle ele alarak sizlerle paylaştık. Umarız Google Tag Manager Nedir, Nasıl Kullanılır? İle ilgili tüm sorularınıza cevap verebilmişizdir.

Daha Fazla Kaynak

Yorum Yaz

Mail adresiniz gösterilmeyecektir. * işaretli alanların doldurulması zorunludur.